Blockchain toepassingen die consumenten nu al kunnen gebruiken

by Jan Scheele   ·  9 months ago  
thumbnail

Een recent onderzoek van de HSBC bank, wees uit dat 60% van de consumenten nog nooit van blockchain heeft gehoord en dat 80% van de consumenten die er wel wat van hebben gehoord, er niks van begrijpen. Het is voor veel mensen nog een ‘ver van mijn bed’ show en de als maar dalende cryptocurrency koersen, helpen het enthousiasme voor deze baanbrekende technologie ook niet echt. Er wordt vooral gedacht dat de technologie interessant is voor grote bedrijven, terwijl er ook al verschillende praktische toepassingen zijn voor consumenten.  De afgelopen tijd heb ik veel mogen spreken over de impact van blockchain op onze samenleving en deel dan voor consumenten altijd deze top 4 al werkende implementaties van de technologie voor consumenten:

  • From seed to sale

De vele voedselschandalen in de afgelopen jaren en constante onthullingen van consumentenorganisaties over misleidende producten, van plofkip tot paardenbiefstuk, hebben de industrie geen goede naam bezorgd. Meer dan de helft van de consumenten wil daardoor weten waar producten precies vandaan komen en hoe ze worden gemaakt. Vooral omdat koopbeslissingen steeds vaker worden gemaakt op basis van het milieubewust produceren en sociale verantwoordelijkheid nemen van een bedrijf. Recent onderzoek wijst daarnaast uit, dat het transparant maken van deze ‘supply chain’, kan zorgen voor levenslange relaties met klanten.

Deze wens wordt momenteel door vele bedrijven in sneltreinvaart ingewilligd. Albert Heijn startte een pilot met sinaasappelsap en maakt het voor consumenten daardoor mogelijk om de hele keten tot en met de boom terug te zien op een app. Fairfood zette Indonesische kokosnoten en Colombiaanse koffie op de blockchain, om niet alleen de hele keten voor consumenten inzichtelijk te maken, maar vooral ook om aandacht te vragen voor de oneerlijke winstdeling in de keten, die veel boeren al onder de armoedegrens laat leven. De Amerikaanse supermarkt Wallmart ging nóg een stap verder; het wil vanaf volgend jaar alle groenten en fruit op de blockchain zetten.

Niet alleen voedsel, ook producten als diamanten, cannabis, medicijnen en auto’s zijn al succesvol op de blockchain gezet. Het heeft niet alleen tot een significantere transparantie in de keten gezorgd, maar ook al aantoonbaar voor kostenreductie en efficiënter gebruik van materialen.

  • Betalingen

De blockchain technologie is in beginsel bekend geworden vanwege de financiële transacties. Niet alleen de Bitcoin Blockchain, waar de revolutie 10 jaar geleden mee begon, ook de voorlopers als Digicash, waren gefocust op het vereenvoudigen van transacties. Waarschijnlijk gaat de blockchain op dit vlak in de komende tijd nog wel de meeste impact hebben, met veel positieve uitkomsten voor consumenten. Transactiekosten gaan naar beneden en de duur van een transactie kan sterk worden verlaagd. Vooral in ontwikkelingslanden, gaat dit een grote impact hebben, aangezien een reguliere transactie via een bedrijf als Western Union soms een paar dagen kan duren en 10% van het transactie bedrag kan kosten. Over heel Nederland staan al verschillende Bitcoin pinautomaten en de introductie van BAKKT, een project dat de massale adoptie van cryptocurrencies wil ondersteunen door het aanbieden van een vertrouwde infrastructuur voor het handelen, uitbrengen en opslaan ervan, zal naar verwachting het startsein geven voor de verdere ontwikkeling van crypto payments.

  • Weer controle over eigen data

Zelf vind ik de controle die consumenten weer gaan krijgen over hun eigen data en gegevens, een van de mooiste voorbeelden van de toepassingen van de blockchain technologie. In Nederland zijn al verschillende projecten succesvol opgezet, om bijvoorbeeld persoonlijke gegevens op de blockchain te zetten, waardoor processen efficiënter en foutloos kunnen lopen. Ziekenhuizen printen nu nog bijvoorbeeld data van patiënten uit en sturen het per post naar een ander ziekenhuis, waar een medewerker het vervolgens in een systeem kan tikken. De Heerlense startup Labchain zorgt door het op de blockchain zetten van medische data van patiënten, dat de data in een fractie van een seconde, goedkoop en foutloos aan een ander ziekenhuis kan worden overgedragen.

Ook verschillende Nederlandse Gemeenten experimenteren al met het op de blockchain plaatsen van bijvoorbeeld WMO en PGB dossiers, waar altijd verschillende partijen bij betrokken zijn. Door het op de blockchain plaatsen van deze dossiers, zijn deze altijd realtime beschikbaar en heeft iedereen altijd de laatste versie, iets wat momenteel nog vaak fout gaat en vervelende consequenties voor de betreffende personen heeft.

Facebook en Google bezitten meer data van ons, dan we eigenlijk zouden willen. Daarnaast tonen verschillende onderzoeken aan, dat advertenties en popups als zeer negatief worden ervaren en steeds meer mensen daardoor adblockers installeren.  Er zijn al verschillende applicaties ontwikkeld op de blockchain, die consumenten weer de macht geven over eigen data en adverteerders, zonder tussenkomst van de advertentie duopolie Facebook en Google, direct deze consumenten kan laten betalen voor het verstrekken van hun data. Een technologie, waar de Nederlandse startup Faktor bekend mee is geworden en waar de zeer populaire Brave webbrowser uit is ontstaan.

  • Echtheid controleren

De Europese Unie becijferde dat 5% van de geïmporteerde producten, namaak is. Dan hebben we het niet alleen meer over Nike schoenen en Louis Vuitton tassen; ook zaken als Chiquita bananen, olijven en medicijnen worden op grote schaal nagemaakt. In Afrika vallen jaarlijks tienduizenden doden doordat 1 op de 10 verkochte medicijnen nep is.

Door producten op de blockchain te zetten en ze te voorzien van NFC (microchips), is het voor consumenten niet alleen mogelijk om de productieketen van een product in te zien, maar ook om te controleren of het product wel echt is. Kayne West deed dit al met zijn sneaker lijn en H&M heeft een pilot opgezet om met de Chinese blockchainstartup VeChain haar kleding door consumenten te laten traceren.

Capgemini becijferde dat de gemiddelde consument jaarlijks $500 minder kwijt zal zijn aan bijvoorbeeld kosten van banken en verzekeraars, door het gebruik van de technologie. De een na de andere blockchain startup komt momenteel met een nieuwe toepassing voor consumenten, die zaken een stuk efficiënter, goedkoper en gemakkelijker gaan aanbieden. Van loyaliteitsprogramma’s tot verzekeringen en van goede doelen tot vastgoed.

Er moet echter ook nog veel gebeuren, voordat een echte massa adoptie van de technologie plaats kan gaan vinden. Applicaties moeten gebruiksvriendelijker worden gemaakt, makkelijker en sneller kunnen opschalen. Stablecoins moeten de sterke volatiliteit van crypto koersen wegnemen en consumenten het vertrouwen geven dat de waarde van een munt niet ineens sterk kan dalen.

Ik kijk al uit naar alle mooie ontwikkelingen, die er in 2019 gaan komen!

Jan Scheele is CEO van International Blockchain Solutions en CEO van Blockformer Global. Hij is sinds 2015 actief in de blockchain industrie en schrijft, traint en spreekt regelmatig over blockchain en cryptovaluta in binnen- en buitenland. Daarnaast is hij momenteel bezig met het schrijven van een boek over de wereldwijde impact van de technologie.