De impact van blockchain op het wereldwijde toerisme

by Jan Scheele   ·  5 months ago  
thumbnail

De afgelopen maand mocht ik weer een prachtige reis maken met mijn vader, deze keer door Brazilië. Het eindpunt was ook gelijk een van de hoogtepunten; het carnaval in Rio de Janeiro. Tijdens de optocht vond ik het als blockchain enthousiast erg leuk om te zien dat een van de scholen die de waanzinnige parade inkleuren, het thema ‘de evolutie van geld’ had gekozen en dus ook een paar mensen als Bitcoin had verkleed. De populariteit van cryptovaluta is de afgelopen tijd zeer sterk gestegen in Zuid-Amerika, vanwege de instabiliteit van de reguliere (fiat) valuta in landen als Venezuela, waar inmiddels duizenden, voornamelijk kleine bedrijven, de bekende cryptovaluta DASH accepteren.

Al een paar jaar mag ik verschillende adviestrajecten uitvoeren voor overheden in binnen- en buitenland op het gebied van ‘Destinatie Marketing & Management; het beter op de kaart zetten van een bestemming, door de vindbaarheid en zichtbaarheid te verbeteren. Een veel gestelde vraag die ik de afgelopen tijd kreeg van de verschillende overheden, wat de impact gaat zijn van blockchain en wat er momenteel al op dat gebied gebeurd in de sector.  Aangezien de sector een omvang had in 2018 van meer dan $7.5 triljoen (10% van het wereldwijde BNP) en voor meer dan 100 miljoen directe banen zorgt volgens de Verenigde Naties , is het uiteraard interessant om eens te kijken naar de vele manieren waarop de technologie hier een impact kan en zal gaan hebben. Mijn top 10:

  1. De macht van de OTA’s breken

Een groeiende ergernis van veel hoteliers, luchtvaartmaatschappijen is en blijft de macht van de Online Travel Agents (OTA’s), zoals Booking.com en Expedia. Niet alleen de hoge fee die de OTA’s berekenen, ook het mislopen van vitale data van klanten en de toenemende monopolypositie en bijkomende effecten, zijn voor de aangesloten bedrijven een doorn in het oog. Een van de bekendste kenmerken, waar blockchain voor grote doorbraken gaat zorgen en veel om wordt geroemd, is het ‘cut out the middleman’.  Vorig jaar sprak de CEO van TUI zijn verwachting al uit, dat de technologie de ‘monopolistische tussenpersonen’ (OTA’s in zijn optiek) zou laten verdwijnen in de komende 5 jaar.  

Er zijn inmiddels verschillende gave blockchain startups, die werken aan een oplossing om dit te concretiseren. De meest bekende hierin is Winding Tree, wat een decentrale marktplaats heeft ontwikkeld, waar hotels, vliegmaatschappijen en touroperators hun klanten direct kan bedienen. Het platform is ontwikkeld zonder winstoogmerk of met als doel een zo groot mogelijk marktaandeel te krijgen, het tegenovergestelde van de huidige OTA’s. Het heeft de afgelopen tijd al vele belangrijke partners aan zich weten te binden, zoals KLM, Lufthansa en AirCanada. Daarnaast zijn er ook al bestemmingen die gebruik maken van het Winding Tree platform, zoals Aruba. Momenteel wordt het grootste gedeelte van de inkomsten van de meer dan 1 miljoen toeristen per jaar in het land, geint door een handjevol OTA’s. Het land wil door middel van een eigen token, haar aanbod decentraal aanbieden en zowel kleine als grote spelers eenzelfde kans geven.  

Naast Winding Tree zijn er nog een twintigtal andere bedrijven die de strijd met de OTA’s aangaan. Het Austrailische Webjet focust specifiek op hotel boekingen en sloot onder andere al Thomas Cook en een aantal zeer grote Aziatische hotelketens als partner aan. Ook Locktrip heeft zich gefocust op hotels en sloot al 100.000 hotels op haar platform aan. Het zegt de boekingen gemiddeld 19% goedkoper te maken, wat recent ook al is aangetoond. Andere bekende partijen die mooi aan de weg aan het timmeren zijn, zijn Atlas, Blockskye en KeyoCoin.

2. De decentrale deelconomie

Net als de OTA’s, zal blockchain ook op het vlak van de deeleconomie een interessante impact gaan hebben. Er zijn al verschillende startups met ‘proof-of-concepts’, die voor de bekende platformen als Uber en Airbnb een decentrale oplossing hebben ontwikkeld. Een van de bekendste is Beetoken, die met haar platform verhuurders van een verblijf direct in contact brengt met mogelijke huurders en het gehele proces verder regelt; van betaling tot reviews aan het eind. Het wil een einde maken aan de vele ‘scams’ die Airbnb teisteren en vraagt hiervoor een commissie die slechts 20% is van de fees die Airbnb in rekening brengt. 

Het bedrijf Slock aat nog een stap verder; het bedrijf wil de deeleconomie op verschillende manieren helpen, door een veilige toegang geven tot verschillende soorten IoT apparaten, zoals het slot van de deur van een huur appartement. Door de volledige flow van een transactie te regelen, van betaling, verificatie van de gebruiker en veilige toegang, denkt het een totaaloplossing te hebben voor verhuurders van verblijven. Partijen die vergelijkbare oplossingen aan het bouwen zijn, zijn Populstay, Travala, Trip.io en Travelblock.

Uiteraard zien de grote deeleconomieplatformen zowel de kansen als gevaren van de blockchain technologie in en zijn zelf ook al begonnen met de implementatie van de technologie. Zo heeft Airbnb de startup ChangeCoin gekocht, voornamelijk om de blockchain specialisten in te lijven in haar bedrijf. Van Uber zijn nog geen concrete plannen bekend om blockchain te gebruiken, al zijn er al wel verschillende partijen bezig om een decentrale variant van Uber te maken, zoals DAV, Fairride en Lazooz.

3. Digitale identiteit

Een van de grootste problemen van de toeristische sector, is de identificatie van personen. Zaken als frauduleuze betalingen en boekingen, zorgen voor grote kosten voor de bedrijven. Aan de andere kant, zorgen de verschillende identificatie momenten voor de consument, voor veel verloren tijd en daardoor ergernis. Er zijn inmiddels al verschillende bedrijven, zoals Shocard, die unieke oplossingen hebben bedacht met blockchain, waardoor het hele proces vele malen sneller, efficiënter en veiliger kan verlopen. Aan de ene kant kunnen zogenaamde ‘smart contracts’ automatisch controleren of alle documenten, zoals paspoorten en visa, geldig zijn en toegang kunnen geven tot een luchthaven en vliegveld, anderzijds door het opslaan van het identiteitsdocument (zoals een paspoort) op de blockchain, waarmee ten allen tijden de identiteit kan worden geverifieerd. Door het onwijzigbare en gedistribueerde karakter van de technologie, kan fraude worden voorkomen en het gehele proces zeer snel en efficient plaatsvinden. In landen als Dubai en Aruba is men al in een vergevorderd stadium met de implementatie hiervan, in Spanje is al een vorm die enkel zich toespits op de identificatie, succesvol in werking getreden.

4. Echte rating & Reviews

Waar een vakantie vroeger meestal via een reisbureau of VVV werd geboekt, is de manier waarop wij een destinatie kiezen en er een vakantie boeken, totaal veranderd. Veel onderzoeken laten zien dat 84% van de consumenten online reviews op Google en platformen als Tripadvisor, net zo vertrouwd als ‘word of mouth’ aanbevelingen van vrienden en 87% niet eens een boeking zal plaatsen bij een bedrijf wat negatieve reviews heeft.

Helaas wordt hier ook veel misbruik van gemaakt; onderzoek wees uit dat 85% van de bedrijven in de toeristische sector worden geplaagd door ‘fake reviews’. De Engelse krant The Times beweerd dat een derde van de reviews op Tripadvisor nep is en Harvard Business School becijferde dat 20% van de reviews op Yelp nep is.

Van verschillende vrienden die een bedrijf in de sector hebben, hoor ik dat ze soms zelfs worden gechanteerd om maar iets gratis te geven, om een negatieve review te voorkomen. Ook al is deze vaak niet eens terecht. De blockchain technologie kan hier voor een grote doorbraak zorgen, aangezien de informatie erop transparant en niet wijzigbaar is. Bedrijven als Revain en Chlu hebben oplossingen bedacht, die ervoor zorgen dat reviews niet meer te faken, wijzigen of verwijderen zijn. Belangrijke oplossingen voor dit alsmaar groeiende probleem in de sector.

5. Snelle en goedkope betalingen

De eerste blockchain, die van Bitcoin, begon als een puur electronisch ‘peer-peer cash systeem’; om digitale betalingen mogelijk te maken zonder ‘middleman’. De vele applicaties die nu al succesvol zijn geimplementeerd, zijn dan ook grotendeels op gebied van betalingen. Aangezien alleen al de wereldwijde hotelbranche het afgelopen jaar bijna $500 miljoen waard was qua omzet, kan je waarschijnlijk het waanzinnige aantal transacties voorstellen wat hierin plaats vind. Als we kijken naar de kosten die dit met zich mee brengt, zoals de fees die creditcardmaatschappijen in rekening brengen en de eerder besproken OTA’s, dan kan hier door middel van blockchain significant veel geld worden bespaard aan zowel de kant van de aanbieder als afnemer. Daarnaast zijn er al verschillende bedrijven, die de transacties significant sneller maken en de technologie zelf maakt het geheel ook nog een stuk veiliger en traceerbaarder. Er zijn al heel wat bestemmingen en organisaties die betalingen in cryptovaluta aanbieden, zoals San Fransisco, Argentinië, Queensland (Australië), Duitsland, Dubai, hotels en verschillende boekingswebsites. Ierland gaat zelfs een stap verder en introduceerde de IrishCoin, om naast betalingen, ook loyaliteit van toeristen te belonen. Griekenland kwam met een ‘Nautiluscoin’.

6. Loyaal worden en blijven

Loyaliteitsprogramma’s zijn voor veel organisaties actief in de toeristische sector erg belangrijk. Het probleem met de huidige programma’s is echter, dat consumenten de programma’s vaak niet goed begrijpen en dat bedrijven helaas vaak niet de gewenste data er uit kunnen distilleren. Een recent rapport van consultancy PWC beschrijft de geweldige mogelijkheden voor loyaliteitsprogramma’s, door ze op de blockchain te zetten. Gespaarde loyaliteitspunten kunnen worden opgeslagen op de blockchain en zijn daardoor direct inwisselbaar en inzichtelijk voor de gebruiker. Aan de andere kant, kunnen organisaties advertentiekosten besparen door realtime, persoonlijke aanbiedingen te doen op basis van de gegenereerde data en klantprofielen en kan fraude met de programma’s worden voorkomen. Door het delen van de data met ketenpartners (bijvoorbeeld een vliegmaatschappij, autoverhuurder, accommodatie), kan nóg interessantere data worden verkregen en kan voor de consument de ‘booking experience’ nog beter worden geoptimaliseerd. Naast verschillende organisaties, hebben ook al verschillende landen hun loyaliteitsprogramma op de blockchain gezet. Een bekend bedrijf wat deze dienst faciliteerd, is Loyall, waar inmiddels al de overheden van Dubai en Noorwegen, gebruik van maken. De bedrijven Trippki en Deskbell hebben zich gericht op enkel de hotellerie met hun oplossingen.

7. Veilig data opslaan

Voor veel bedrijven is het geen toegang hebben tot eigen data en systemen, een nachtmerrie. Hackers worden steeds slimmer en voeren tegenwoordig zogenaamde ‘Ransomware hacks’ uit, waardoor een persoon of organisatie pas weer bij zijn data kan, als er een geldbedrag is overgemaakt. Vorig jaar werd dit pijnlijk duidelijk in Oostenrijk, waar een hotel werd gehackt en pas weer toegang kreeg tot de sleutels van de hotelkamers, nadat een bedrag naar de hackers was overgemaakt.

De blockchain technologie biedt door haar decentrale en cryptografische karakter, een geweldige oplossing voor het veiliger opslaan van data, zodat dit niet door een cyberaanval of bijvoorbeeld per ongeluk verwijderen, verloren kan gaan.

8. Nooit meer bagage verliezen

Een van de grootste ergernissen van reizigers, is het kwijtraken van bagage. Naast het missen van bijvoorbeeld kleding, is de onmacht over waar het item zich bevindt, erg vervelend en zorgt het voor een vervelende start van de reis. De internationale vliegorganisatie IATA heeft vorig jaar in haar resolutie 753 bepaald, dat vliegmaatschappijen, het aantal punten waar de bagage wordt gescand tijdens de reis, moet vergroten en beter op elkaar moet laten aansluiten. Er wordt momenteel ook gekeken naar een aansluiting op de blockchain, om het gehele proces van bagage van afgifte tot ontvangst inzichtelijk te maken. Door het meegeven van een unieke code, deze constant te scannen en te loggen op de blockchain, wordt realtime inzichtelijk waar het stuk zich bevindt. Dit is niet alleen voor consumenten een geweldige oplossing, ook voor bijvoorbeeld het transport van goederen. 

9. Minder lege stoelen en bedden

Hoewel door verschillende technologieën, zoals AI en ML, het aantal lege stoelen in vliegtuigen en lege bedden in hotels verminderd, is het nog steeds voor aanbieders financieel een groot pijnpunt. Reisorganisatie TUI was het eerste bedrijf, wat publiekelijk bekend maakte dat zij al haar data op de blockchain had gezet. Het bedrijf, met een omzet van bijna €20 miljard, kan de totale voorraad hotelbedden realtime inzien en met, op basis van big data gegenereerde, flexible marges, alsnog aanbieden via verschillende partners. Het bespaard met project ‘Bedswap’ hiermee volgens de CEO vele miljoenen euro’s op jaarbasis.

De Oosterijkse startup Avinoc doet hetzelfde, maar dan met vliegtuigstoelen.

10. Nieuwe soorten reizen

Recent onderzoek liet zien dat millenials meer vertrouwens hebben in cryptovaluta dan aandelen en de populariteit van de ‘digital assets’ onder jongeren is dan ook groot. Veel organisaties spelen hier slim op in, door speciale reizen hiervoor aan te bieden. Niet alleen door het simpel aanbieden van reizen in cryptovaluta, ook ‘Blockchain Cruises’ voor fans van de technologie, een Airbnb voor cryptohandelaren CryptoCribs en verschillende tours door blockchain hubs, zoals in Zug (Zwitserland).

Destinaties op de blockchain

Naast de toeristische bedrijven en vele technische toeleveranciers met hun platformen, zijn er ook al verschillende landen proactief bezig, om de blockchain technologie op verschillende manieren toe te passen binnen hun eigen toeristische sector. Dubai probeert als land de eerste ‘blockchain regering’ te zijn in 2020 en bied al verschillende werkende oplossingen met de technologie, zoals een decentraal distributiekanaal voor hotelkamers. Moldava zag haar medische toerisme significant stijgen door gebruik van de blockchain technologie, hoofd toerisme van de Russische overheid Oleg Safanov gaf aan dat het topprioriteit heeft bij zijn departement en Australië heeft haar eerste ‘Digital Currency Town’.

Er komen elke week wel weer nieuwe, gave blockchain oplossingen op de toeristische markt volgens alle plannen van de vele bedrijven die hier mee bezig zijn. ik ben erg benieuwd wat dit allemaal voor concrete impact gaat hebben op de sector!

Jan Scheele is CEO van International Blockchain Solutions en CEO van Blockformer Global. Hij is sinds 2015 actief in de blockchain industrie en schrijft, traint en spreekt regelmatig over blockchain en cryptovaluta in binnen- en buitenland. Daarnaast is hij momenteel bezig met het schrijven van een boek over de wereldwijde impact van de technologie.