Vluchtelingen, kalkoenen, plastic inzamelen en bedreigde diersoorten; de meest bijzondere, werkende blockchain toepassingen van het moment

by Jan Scheele   ·  7 months ago  
thumbnail

Waar er nog steeds critici de blockchain technologie ten dode opschrijven, komen er elke dag weer waanzinnig gave toepassingen op de markt, die voorheen zonder de technologie, niet mogelijk waren. Van kunst tot voetbal en van eten tot vluchtelingen. Doordat ik twee bedrijven run in ‘blockchain’ en er veel over spreek, word ik vaak gevraagd naar bijzondere, werkende toepassingen. Een overzicht met mijn favorieten, die ik de afgelopen weken ben tegen gekomen.

Uiteraard vind ik het erg leuk, dat Albert Heijn blockchain inzet, om voor de consument inzichtelijk te maken hoe het huismerk sinaasappelsap in de schappen komt. Door een QR-code te scannen, is het mogelijk voor de consument om enerzijds de hele productieketen, vanaf de boom, te bekijken. Daarnaast is in de app meer informatie over de oogst en zuurheid van de betreffende fles terug te vinden. In de Verenigde Staten kunnen consumenten dit ook al met 30% van de pakken melk en bij supermarktketen Walmart moeten alle groenten voor september 2019 op de blockchain staan, waar nu enkel sla en spinazie zijn terug te traceren tot de boer. Cargill maakte zelfs de traditionele kalkoen tijdens afgelopen ‘Thanksgiving’ al volledig traceerbaar via blockchain, tot in het hok waar het beest had geleefd. India gaat nóg een stap verder en onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de gehele distributie van zuivelproducten, groenten en vis op de blockchain te zetten, om het logistieke proces te optimaliseren en voedselverspilling tegen te gaan.

Paris Saint-Germain en Juventus, twee internationale top voetbalclubs, hebben hun eigen ‘fantoken’ uitgegeven, middels het Socios platform, welke voorspelt dat hiermee $300 miljoen in de sportsector zal worden gestoken.  Verschillende voetbalclubs in het Verenigd Koningrijk gaan hun eigen token uitgeven, om geld op te halen en het bedrijf Tokenstars, faciliteert het doneren van geld via de blockchain aan jonge topsporters, die anders niet zouden kunnen sporten. Er wordt zelfs al gesproken over een ‘Fan-Controlled Football League (FCFL)’, waar fans de mogelijkheid krijgen om hun voetbal ervaring sterk te vergroten. Speelbeslissingen kunnen realtime worden gemaakt door de fans via de app, die hun daarmee de coach en General Manager van het team maakt.

Verschillende autofabrikanten zijn al druk bezig met een brede implementatie van de blockchain. Verschillende fabrikanten hebben samen al een eigen coin geïntroduceerd, om data te delen tussen auto’s en auto’s zelf dingen te laten betalen. Porsche heeft met de Berlijnse startup XAIN, de mogelijkheid opgezet om de volledige geschiedenis van antieke Porsches op de blockchain te zetten. Daimler (Mercedes, Smart) heeft haar eigen coin geïntroduceerd, de MobiCoin, om bestuurders te belonen voor milieuvriendelijk rijgedrag. Ook andere modes van transport volgen snel. Zo heeft de beheerder van het Russische treinnet, inmiddels al grote efficiëntie winsten behaald, door haar operaties op de blockchain te zetten. MAERSK heeft met IBM een systeem ontwikkeld, waarmee alle handelingen rondom containeroverslag (soms zijn er wel 18 verschillende handtekeningen nodig), significant kunnen worden versneld. Verschillende vliegmaatschappijen hebben al onderdelen van de bedrijfsvoering op de blockchain gezet. Van loyaliteitsprogramma’s tot onderhoudscontracten en communicatiesystemen rondom vertraagde en geannuleerde vluchten.

De hoeveelheid projecten met echt maatschappelijke impact, is echt heel gaaf om te zien. IBM en de PlasticBank, hebben in Haïti een project opgezet, waarmee de lokale bevolking wordt betaald in tokens (waarmee ze eten kunnen kopen), als ze plastic van het strand en uit de oceaan halen. Het aantal overvallen is sterk afgenomen en de hoeveelheid plastic die is geruimd in de afgelopen drie jaar is zo groot, dat het project op korte termijn ook naar verschillende andere landen zal worden uitgebreid. Het World Food Program in Jordanië heeft de gegevens van vluchtelingen op de blockchain gezet, zodat de verschillende hulpverlenende instanties hier altijd bij kunnen. Daarnaast verspreid het via de blockchain geld aan vluchtelingen, voor het kopen van eten en goederen. De De Beers Group, ’s wereld bekendste diamant bedrijf, heeft haar volledige logistieke funnel van delven tot verkopen op de blockchain gezet, om te voorkomen dat de diamanten komen uit conflictgebieden, door slavernij zijn gedolven en om de echtheid te bewijzen. De Chinese overheid heeft zelfs haar afvalverwerking op de blockchain gezet, om haar efficiëntie te verhogen en koolstofactiva te traceren. In Palestina wordt Bitcoin breed gebruikt om betalingen te verrichten, geld te ontvangen en te investeren, aangezien veel standaard bankdiensten zijn geblokkeerd door de Israëlische overheid. De startup Bitgive heeft het doneren van geld aan goede doelen en de uiteindelijke besteding er van, volledig inzichtelijk gemaakt en de non-profit Care for the Uncared uit Uganda tagt bedreigde diersoorten, zoals blauwe walvissen, Indiase tijgers, Asiatische olifanten, Panda’s e.d., om via de blockhain de bewegingen en gezondheid van de dieren in kaart te brengen en ze beter te beschermen. Binnenkort kan je zelfs met Bitcoin een individueel dier steunen J

NFC KPI chips worden samen met de blokchain gebruikt, om kunstwerken te authentiseren, de eerdergenoemde kalkoenen te volgen en zelfs te kijken of Kayne sneakers echt zijn. Zelfs ruimtevaartorganisaties NASA en ESA zijn op grote schaal blockchain aan het implementeren, aangezien eerdere testen al grote resultaten op gebied van efficiënt communiceren en werken bewerkstelligden.

In mijn volgende blog, ga ik in op de volgende stappen op het gebied van blockchain technologie.

Jan Scheele is CEO van International Blockchain Solutions en CEO van Blockformer Global.