Je hebt ze vast wel eens gezien. Van die Nederlanders die op vakantie door winkeleigenaren in gebrekkig Nederlands worden nageroepen: ‘Kijken kijken, niet kopen’. Wél urenlang naar waren kijken, maar iets kopen? Ho maar! Iets waar ‘Hollanders’ in het buitenland om bekend staan. Ook op het web gebeurt dit veel. Door dit zogeheten ‘bagging’ blijft er wereldwijd naar schatting jaarlijks 3,5 biljoen euro achter in verlaten winkelmandjes en is de gemiddelde conversie van MKB-websites slechts 1,25%. Veel bedrijven hebben een website of webwinkel laten maken om er een zogenaamde ‘call-to-action’ uit te halen. De praktijk leert echter dat slechts weinigen ook de daadwerkelijk verwachte en voorspelde output eruit halen. Een paar tips om dit te verbeteren.

 

1) Ik zie wat jij niet ziet

 

Nog te vaak kom ik websites en webwinkels tegen waar de ‘unique selling points’ van het bedrijf en/of het product/de dienst nergens te vinden zijn. Er wordt enkel gecommuniceerd over wat er wordt aangeboden, maar niet waarom het zou moeten worden aangeschaft. Een eerste bezoek aan een website of webwinkel duurt gemiddeld 7 seconden en moet voor de bezoeker dus direct overtuigend genoeg zijn. Waarom moet hij iets bestellen of contact opnemen? Google is zo geopend en de alternatieven meestal zo binnen handbereik. Wees daarom duidelijk en keep it simple.

 

2) Springplanken

 

Bouwers van websites en webwinkels hebben de neiging om de navigatie niet duidelijk en constant in het zichtveld van de bezoeker te houden, laat staan wervende namen eraan te geven. Gemakkelijk te implementeren verbeteringen, die het niet alleen gemakkelijker maken voor een bezoeker om door te klikken naar een koop-of contact pagina, maar er volgens onderzoek ook voor zorgen dat bezoekers langer op een site blijven. Steeds meer bezoekers gebruiken in plaats van het menu, bovendien de zoekbalk om hun zoekopdracht in te vullen. Het is daarom ook belangrijk om de zoekbalk dichtbij het menu te plaatsen.

 

3) Win vertrouwen

 

De afgelopen jaren is het aantal gemelde fraudegevallen bij webwinkels sterk toegenomen. Denk aan webwinkels die geen producten leveren na betaling of webwinkels die er een schimmig retourbeleid op na houden. Als webwinkel is het daarom heel belangrijk om het vertrouwen van de bezoeker te winnen. Hoe? Gebruik onafhankelijke reviews, wees transparant over levertijden en verzendkosten, gebruik keurmerken en maak het zo gemakkelijk mogelijk om contact op te nemen via telefoon, email of social media. Daarnaast geldt, ook voor websites, dat het erg de moeite loont om een SSL certificaat te installeren op de site of webwinkel. Naast het feit dat Google dit zeer belangrijk acht voor de waardering binnen de zoekmachine, zorgt het er ook voor dat schadelijke virussen buiten de deur blijven.

 

4) Speed is the key

 

Amazon publiceerde recent een onderzoek over het sterke verband tussen de snelheid van een website of webwinkel en de stijging van de omzet. Een verbetering van de laadtijd van 100 milliseconden zorgt gemiddeld voor 1% hogere omzet. Naast het selecteren van een snelle hoster, is het ook altijd goed om de snelheid door een onafhankelijke partij te laten testen. Nog vaak genoeg komen wij ‘zware’ afbeeldingen of vertragende scripts tegen, die de site een stuk langzamer laten laden. Aangezien het gebruik van de mobiele telefoon sterk blijft toenemen, is het ook van belang om op mobiel niveau de snelheid goed onder de loep te nemen. In het begin van het jaar hebben LinkedIn, WordPress en Google de nieuwe web standaard ‘accelerated mobile pages’ geïntroduceerd. Een pakket elementen, gevarieerd op HTML, die de laadtijd op mobiele websites tot wel 85% verbetert.

 

5) Keep mobile in mind

 

Op het moment van schrijven komt al meer dan 70% van al het webverkeer via mobiele apparaten. Google liet vorig jaar al weten dat websites die niet volledig mobiel vriendelijk zijn, aanzienlijk lager in de zoekresultaten zouden eindigen. Naast het feit dat wordt verwacht dat het aandeel van mobiel op het totale webverkeer ook komend jaar nog sterk zal toenemen, geven ook veel onderzoeken aan dat het niet zeer toegankelijk maken van een website of webwinkel op de mobiele telefoon zorgt voor een significant klant verlies. Twee redenen om de mobiele toegankelijkheid van een website zo optimaal mogelijk te maken dus.

 

6) Keep analysing!

 

Voor een goede en blijvende conversie, is het belangrijk om constant te blijven meten en verbeteren. Er zijn verschillende goede tools van o.a. Google, die een goed inzicht geven in het gedrag van de bezoeker. Van Google Insight, Google Trends en Google Optimize tot Google Analytics 360 Suite. Hiermee is het niet alleen mogelijk om zaken als bounce-ratio’s (wegklikken) en bezoekersflows realtime te meten, maar ook om een geoptimaliseerde website te laten maken en testen.