Wat is ‘next’ voor NFTs? Drie gave ontwikkelingen

by Jan Scheele  
thumbnail

NFTs zijn ‘talk of town’ en worden inmiddels door talloze grote merken omarmd. Helaas gaat het nieuws over NFT’s voornamelijk over de grote bedragen die er soms voor worden betaald of de mensen die veel geld verdienen met de handel (het zogenaamde flippen). Voor de een zijn het veel te duur verkochte JPGjes, voor de ander een verschuiving van de macht, wat een gouden eeuw voor creatievelingen inluidt. Dit, terwijl er zoveel meer mogelijk is en gaat zijn in de komende maanden met NFT’s. In deze blog vier trends.

Het zijn niet alleen merken als McDonalds en Warner Bros die groots het ecosysteem binnenstappen; recent kondigde Facebook aan dat zij het gebruikers mogelijk wil maken om NFT’s te maken en te verkopen op het platform, naast dat de CEO van Youtube aankondigde ze te willen integreren in het platform, waar Twitter dit recent al deed. Het wordt daardoor ineens in rap tempo voor iedereen mogelijk om makkelijk NFT’s te maken, (ver-)kopen, bewaren en gebruiken. Analisten verwachten dat de markt qua omvang meer dan zal verdubbelen in de komende twee jaar en voor de lancering van de NFT Marktplaats van een van de grootste cryptovaluta handelsplatformen, Coinbase, staan 2.5 miljoen mensen op de wachtlijst.

Buying is the new liking

Het is ontzettend gaaf om te zien, hoe snel niet alleen de interesse in NFT’s groeit, maar ook hoe snel de technologie wordt doorontwikkeld. Waar voor veel mensen NFT’s vooral platte digitale plaatjes betekenen waarin wordt verhandeld, zijn er de afgelopen maanden talloze nieuwe innovaties in het ecosysteem gelanceerd, die allemaal nieuwe mogelijkheden bieden voor merken, makers en consumenten. Het internet heeft geweldige mogelijkheden gegeven om heel makkelijk en gratis zaken als informatie, nieuws, muziek, Tweets, porno en meme’s uit te wisselen, maar miste daarin de mogelijkheid om zaken als identiteit, authenticiteit en eigenaarschap te bepalen, die nodig zijn voor bijvoorbeeld makers om (eerlijk) betaald te krijgen voor hun werk. Daarom zie ik NFT’s dan ook echt zorgen ‘buying is the new liking’.

POABs

Thuis heb ik een groot gewei met honderden event badges, van alle events die ik heb mogen bijwonen. Veel mooie herinneringen, vooral in een tijd dat veel niet mocht. De meeste mensen gooien de badge vaak weg, net als dat je na het scannen van een ticket (voor zover die al niet op de telefoon staat), deze ook in de container verdwijnt als je een festival binnenloopt.

Binnenkort ga ik voor de eerste keer, op een groot event wat ik organiseer over NFT’s, POABs inzetten. Deze Proof of Attendance Protocol, zijn NFT’s die worden uitgegeven aan deelnemers van een event, fysiek of virtueel. Het zijn een soort virtuele badges, die op de blockchain worden vereeuwigd. Je kan hiermee dus bewijzen, dat je een event, fysiek of virtueel, hebt bijgewoond.

Bij de al uitgegeven POABs zie je dat sommige mensen het leuk vinden om als een digitale collectible te houden. Maar de meeste bezoekers van het event, vinden het vooral interessant om aan te tonen dat ze op het event zijn geweest. Dit enerzijds om hun activiteit binnen een community aan te kunnen tonen, anderzijds om voorrang te krijgen op de ticketverkoop van een volgend event of bepaalde voordelen.

Bij eerder uitgegeven POABs, kregen bezoekers bijvoorbeeld, door een zogenaamde ‘airdrop’ (distributie tokens, zoals cryptovaluta of NFTs) na afloop van een event nog een mooie NFT van Adidas. Bij de uitgifte van NFT’s van Kings of Leon kregen de kopers “lifetime front row golden seat tickets”. Het Nederlandse GUTS bied al concrete mogelijkheden om dit soort tickets uit te geven, maar je kan ook zelf aan de slag met het open source project wat online staat.

PFP’s

Katten, kikkers en king kong. Je hebt ze waarschijnlijk al voorbij zien komen op de verschillende social media kanalen; de PFP’s. Het zijn een soort NFT’s die snel in populariteit zijn gestegen. Dat begon in 2017 met Larva Labs, wat 10.000 automatisch gegenereerde avatars gratis weggaf; de zogenaamde CryptoPunks. Inmiddels zijn het cult objecten geworden en ging de duurste CryptoPunk, Alien #7804, recent onder de hamer voor $7.5 miljoen. Veilinghuis Christies heeft zelfs al een aparte afdeling opgezet voor PFP’s.

Voor de een een grappig plaatje, voor de ander een van de eerste herkenbare elementen voor het metaverse. Een PFP is jouw gezicht naar de digitale wereld en kan ook de sleutel zijn of worden, voor bepaalde online communities. Microsoft gaat komend jaar al metaverse-onderdelen, zoals 3D avatars toevoegen in Teams en wil je hier dan een standaard pion-poppetje of toch een kekke cartoon?

PFP’s worden dan ook echt gezien als middel om een eigen digitale identiteit uit te dragen. Algemeen en binnen bepaalde communities. Het voorbeeld hierin is de Bored Ape Yaght Club; een online community waar je alleen toegang toe hebt als je een NFT hebt uit de Bored Ape collectie. Het handelsvolume van deze luie apen was niet alleen al $1 miljard in het afgelopen half jaar, merken als Adidas verbinden zich inmiddels ook met deze community en delen gratis NFT’s uit aan de deelnemers.

Wearables

Het zijn niet alleen de avatars; met de toetreding van allerlei grote kledingmerken, worden echt alle mogelijke kledingitems en -assecores als NFT uitgegeven. Eerder schreef ik al over de NFT tassen van Gucci die voor meer geld werden verkocht dan de fysieke exemplaren. Adidas en Nike verkopen al NFT schoenen en het Amsterdamse The Fabrikant maakt hele NFT kledinglijnen voor merken als Tommy Hilfiger, Adidas en Puma.

Voor veel mensen is dit nog iets nieuws, maar verschillende vrienden van mij die gamen, maken al jaren gebruik van digitale wearables. Als je in een schietspel zit met een team, dan is een bijzonder vest of uniek wapen natuurlijk veel gaver, dan de standaard variant. Deze ‘in-game’ markt kan de komende jaren uitgroeien naar $65 miljard.

Kijken we naar de wereldwijde mode-industrie met $2.7 triljoen omvang, dan kunnen digitale wearables wel eens heel erg groot gaan worden. Ik zag de eerste voorbeelden in de Amnesia; een van de meest bekende clubs van de wereld, op Ibiza. Niet de fysieke variant, maar de virtuele die in de metaverse gebouwd is. Daar kwamen tienduizenden mensen virtueel op af. Gekleed in de mooiste digitale outfits.

Elke week verbaas ik me weer over de nieuwe mogelijkheden die enthousiaste ontwikkelaars hebben gebouwd rondom NFT’s. Van de ‘play to earn’ games, waar ik eerder over schreef en waar bij het bekendse spel Axie Infinity inmiddels $10 miljard in omgaat. Maar ook complete muzieklabels, die volledig op blockchain worden gebouwd en met NFTs en Decentrale Autonome Organisaties (DAO’s, waar ik eerder over schreef), direct artiesten met fans in contact laten komen en op allerlei manieren in de totstandkoming van muziek, kunnen betrekken. Er worden zelfs al films gefinancierd met NFTs.

Inmiddels zie ik ook al verschillende NFT 2.0 bewegingen ontstaan. Dat zijn bijvoorbeeld NFT’s die in de toekomst kunnen worden geüpdatet, maar bijvoorbeeld ook vanuit zichtzelf acties kunnen uitvoeren, zoals dag en nacht varianten, gebaseerd op het moment van de dag. Er zijn ook al NFT’s met meerdere onderliggende bestanden, zoals een boek NFT, wat de voorkant, de PDF en het audioboek bevat.

Ook worden NFTs steeds vaker voor bepaalde doeleinden gebruikt. Zo kan je in de Verenigde Staten al leningen en hypotheken afsluiten met een NFTs als onderpand en wil Twitter met het gebruiken van NFTs als profielfoto’s, fake accounts tegen gaan.

De ontwikkelingen op NFT vlak blijven zo snel gaan, dat bij publicatie van deze blog waarschijnlijk alweer allerlei nieuwe mogelijkheden zijn ontstaan. Ik blijf ze vol enthousiasme volgen!