Makkelijke ‘money grab’ of juist een eindeloze nieuwe stroom aan mogelijkheden voor organisaties? Ook al werd de eerste NFT al in 2014 gemaakt, het afgelopen jaar zijn de ontwikkelingen door het dak gegaan. Steeds meer organisaties maken volop gebruik van de vele nieuwe mogelijkheden die de technologie biedt, naast het simpelweg geld verdienen met verkopen van items. In deze blog 4 mogelijkheden hoe jij NFT’s kan inzetten voor jouw organisatie.

NFT’s hebben het afgelopen jaar een heel nieuw type economie geopend, waarmee digitale makers, artiesten, merken en anderen unieke digitale activa kunnen aanbieden die slechts één eigenaar tegelijk hebben. Ook hebben ze in mijn optiek een heel nieuw marketingveld geopend voor organisaties, wat nieuwe manieren geeft om klanten en fans te betrekken, nieuwe typen ervaringen aan te bieden, de naamsbekendheid en loyaliteit te vergroten en nieuwe inkomstenbronnen op te zetten.

Weg met de flippo’s en frequent flyer miles

Niet alleen sportclubs, maar alle typen organisaties zetten NFT’s in om fans meer betrokken te maken. Door bepaalde voordelen en extra’s te geven aan elke persoon die een NFT verkoopt, of juist door NFT’s gratis weg te geven aan een groep fans (een zogenaamde ‘airdrop’). Een Amerikaanse krant gaf zo bijzondere rondleidingen bij NASA weg voor haar trouwe lezers, Tequillamerk Patrón gaf virtuele flessen tequila weg en Paris Hilton gaf het publiek van ‘The Tonight Show’ allemaal een NFT als dank voor hun komst.

Eerder gooide de Amerikaanse basketbalorganisatie NBA al hoge ogen, door $350 miljoen aan NFT’s te verkopen van alle ‘top shots’ die in de competitie zijn gemaakt. Inmiddels zijn ook veel voetbalclubs zoals FC Barcelona en PSV bezig met de uitgifte van NFT’s en wordt de koop van een club in Engeland zelfs gefinancierd door de verkoop van NFT’s.

Er worden hier heel uiteenlopende modellen gebruikt, van belonen tot beslissen, om fans meer betrokken te maken. Belonen door iets extra’s te geven als trouwe fans een NFT kopen of een groep fans juist een gratis NFT te geven. Betrokken te maken, door iedereen die een bepaalde (groep) van NFT’s heeft gekocht, bijvoorbeeld mee te laten beslissen; de voetbalclubs Fortuna Sittard en Juventus laten eigenaren van hun NFT’s bijvoorbeeld meebeslissen over het design en inrichting van de nieuwe spelersbus.

De zwamvlok

Ook het opzetten van een community door middel van NFT’s, kan ontzettend krachtig zijn. Een mooi recent voorbeeld hiervan is VeeFriends, wat is opgezet door marketing guru Gary Vaynerchuk. Hij gaf iets meer dan 10.000 NFT’s uit, die allemaal toegang geven tot zijn online community en events. Daarnaast hebben ze ook verschillende eigenschappen en geven de meest zeldzame, de mogelijkheid voor een 1-1 conversatie met Gary. 

De NFT communities schieten als paddestoelen uit de grond en NFT’s worden dan ook wel ‘social currencies’ genoemd binnen communities. Veel organisaties spelen hier ook slim op in. Je komt bijvoorbeeld enkel de virtuele Playboy community (“the mansion”) binnen als je een van de 12.000 ‘Rabbitar’ NFT’s hebt. Een van de meest bekende en beste clubs wereldwijd, de Amnesia op Ibiza (waar ik adviseur ben), heeft inmiddels haar club in de Metaverse nagebouwd, waar je bepaalde VIP-decks alleen binnenkomt als je een bepaald type NFT hebt.

LEES OOK: Wat is ‘next’ voor NFTs? Drie gave ontwikkelingen

Een succesvol NFT-project begint in mijn optiek eerst met het kijken naar jouw community. Kijken naar wat er speelt en waar mensen echt om geven; ze beginnen vanaf de grond af, en niet van bovenaf. Als we kijken naar de manier hoe organisaties in contact raken en blijven met hun klanten, dan zie je dat dit ook eigenlijk niet meer gaat over de organisatie zelf, maar echt over de ideeën, verhalen en gezamenlijke passie(s) die mensen samenbrengen. Een mooi voorbeeld hierin is de ‘DinnerDAO’, 

Het gemeenschapsaspect en verhaal is in veel opzichten in mijn optiek, dan ook net zo belangrijk als NFT zelf. Laatst hoorde ik de prachtige vergelijking van een NFT community met een zwamvlok; het onderling verbonden schimmelnetwerk dat een gemeenschap vormt, net zoals boomwortels met elkaar in verbinding staan.

Eerder schreef ik al over Decentraal Automone Organisaties (DAO’s_, in de basis geprogrammeerde organisaties op de blockchain, waarbij de ‘regels’ worden vastgelegd in zogenaamde ‘smart contracts’. DAO’s zijn meestal ook de technische basis voor NFT communities. Een mooi voorbeeld is hier de DinnerDAO. Je kan hier lid worden door een bepaalde NFT te kopen en krijgt daarna toegang tot de community, waar de restaurants worden besproken voor het volgende eetfeest. Stemmen gaat decentraal via Snapshot en betalingen van het eten worden automatisch via cryptovaluta geregeld.  

De digital twins

Sapjes, nootmuskaat en talapiafilet waren de eerste consumenten producten waarbij consumenten, door middel van blockchain technologie, de hele toeleveringsketen konden bekijken middels een app, konden kijken wie wat betaald kreeg in elke stap van het proces en of claims zoals ‘duurzaam’ wel klopten. Inmiddels worden oneindig veel consumentengoederen op de blockchain gezet, van medicijnen tot groente. Als ik hierover spreek, dan hoor ik vaak vooral hoongelach en vragen waarom dit nodig is. Maar er overlijden gemiddeld per jaar volgens de World Health Organization nog steeds 500.000 mensen aan fout voedsel en honderdduizenden mensen aan fake medicijnen.

Als jij een dure merktas of schoenen koopt, dan wil je dat deze echt zijn en dat je geen kopie mee naar huis neemt. Daarom zie je steeds meer merken, zoals Prada, Cartier en Louis Vuitton, die van hun fysieke items ook een NFT maken, zodat je als eigenaar met het scannen van een QR code, kan zien of het item echt is.

Nike gaat met haar ‘cryptokicks’ nog een stap verder en laat gebruikers in de app zelfs de digitale schoenen aanpassen en doorverkopen. Daarnaast heeft het bedrijf recent het platform Cryptokickers opgezet, waarmee je jouw eigen virtuele Nike’s kan designen, er een NFT van kan maken en gelijk kan verkopen. 

Het zijn niet alleen de bekende kledingmerken die van fysieke producten, een NFT maken. Van wijnboeren tot producenten van banken, talloze bedrijven maken een ‘digital twin’ van bestaande fysieke producten. Dit is redelijk makkelijk om te doen en het kan niet alleen interessant zijn als nieuwe manier om loyale klanten te belonen, steeds meer bedrijven verdienen ook goed geld aan het verkopen van NFT’s. Adidas verkocht zo het afgelopen jaar al voor meer dan $20 miljoen aan NFT sportkleding.

Zijn deze ‘digital twins’ dan alleen handig om te hebben? Nee, ze gaan een grote rol spelen in het metaverse, waar ik eerder over schreef. Ook al is het voor veel mensen nog een ‘ver van mijn bed show’, het komt sneller dichterbij dan we denken. Microsoft is al bezig met Mesh, de Metaverse versie van Microsoft Teams. Als jij 3D in een vergadering zit of in de eerder beschreven metaverse versie van de Amnesia club staat; wil je dan een standaard 3D pion zijn… of toch gave Nike en GAP NFT’s dragen?https://www.linkedin.com/embeds/publishingEmbed.html?articleId=7485693392443448920

NFT’s; goed voor de goede doelen

Niet alleen commerciële bedrijven, maar ook goede doelen kunnen op een nieuwe, unieke manier gebruik maken van NFT’s. Ik vond het erg jammer, dat het ‘Non-Fungible Animals’ project van het Wereld Natuur Fonds uiteindelijk werd gecanceld, waarmee het prachtige NFT’s wilde gaan verkopen voor het behoud van tien bedreigde diersoorten 

Verschillende goede doelen hebben al NFTs strategisch ingezet voor bewustmaking en fondsenwerving, zoals oceaanbehoud en landbehoud, onderwijs voor vrouwen in Afghanistan, Taco bells verkocht NFT-wraps om scholarships voor kinderen in achterstandswijken te financieren en Charmin verkocht NFT wc-rollen voor mensen in extreme armoede

Goede doelen hebben steeds meer moeite om geld op te halen, vooral bij de jongere generaties. NFT’s kunnen hier een prachtige manier zijn om deze doelgroep op een vernieuwende manier bij te laten dragen aan het doel en ook bewuster te worden van de noodzaak.

De ontwikkelingen gaan steeds sneller op NFT gebied; Samsung maakte al bekend dat het NFT’s gaat ondersteunen in zowel haar nieuwe TV’s als mobiele telefoons, er wordt inmiddels in Azie al meer gezocht op Google naar ‘NFTs’ dan op ‘crypto’  en zoals ik in mijn vorige blog schreef, ontwikkeld de technologie zich zo waanzinnig snel, dat er in rap tempo allerlei nieuwe mogelijkheden bijkomen, zoals POABs en PFP’s.

De reden dat het NFT project van het WNF werd afgeblazen, was vanwege de energieconsumptie die het maken van NFT’s kost. Volgens de meest actuele en betrouwbare schattingen, kosten NFT’s evenveel energie als dat de stad Singapore consumeert. Nu zijn er inmiddels NFT platformen die zo energiezuinig zijn, dat ze zelfs vijf keer zo weinig energie gebruiken, dan een transactie met de VISA kaart, maar de transitie naar deze platformen verloopt moeizaam. Ik word wel echt met de dag enthousiaster over de mogelijkheden van NFT’s als basis voor een nieuwe digitale economie. Een dag in NFT-land lijkt inmiddels wel een jaar in een mensenleven, zó snel gaan de ontwikkelingen. Ik blijf ze nauwgezet volgen!