‘Magic internet money for nerds’ is crypto al lang niet meer. Inmiddels bezitten meer dan 2.5 miljoen Nederlanders cryptovaluta en dat aantal is nog steeds stijgende. Naast consumenten zijn er ook steeds meer bedrijven die aan de slag gaan met cryptovaluta, zoals Bitcoin. Maar wat kan je hier nu precies mee als bedrijf in Nederland? In dit artikel duik ik er op in.
In de early days van Bitcoin, toen slechts een handjevol techneuten geloofde in de toekomst van deze digitale valuta, betaalde Laszlo Hanyecz 10.000 Bitcoin voor 2 pizza’s bij pizzaria Papa John’s. Destijds had Bitcoin nauwelijks waarde. Deze transactie staat nu bekend als de allereerste echte aankoop met Bitcoin bij een bedrijf door een consument.
Het is een dure pizza gebleken. De hoeveelheid Bitcoins vertegenwoordigen tegenwoordig meer dan een half miljard euro. De aankoop markeerde wel het begin van een nieuw tijdperk in de financiële wereld en wordt jaarlijks herdacht als “Bitcoin Pizza Day”.
Na de eerste Bitcoin-transactie in 2010 begon de adoptie van Bitcoin langzaam te groeien. In het begin werd de eerste en bekendste cryptovaluta vooral gebruikt door tech-enthousiastelingen en mensen die geïnteresseerd waren in de mogelijkheden van een gedecentraliseerde digitale munteenheid. Vanaf ongeveer 2011 kreeg Bitcoin bekendheid als de voorkeursvaluta op het dark web. Zoals op Silk Road, een online platform waar je anoniem drugs, wapens en andere illegale goederen kon kopen.
De overgrote meerderheid van de transacties op Silk Road werd met Bitcoin gedaan. Bitcoin was de belangrijkste en vrijwel enige betaalmethode op Silk Road, omdat het gebruikers de mogelijkheid bood om anoniem en gedecentraliseerd te betalen. Hoewel exacte cijfers moeilijk te verkrijgen zijn vanwege de anonieme aard van de transacties, suggereren schattingen dat bijna alle transacties (bijna 100%) op het platform met Bitcoin werden uitgevoerd. De totale waarde van de Bitcoin-transacties op Silk Road werd geschat op ongeveer 9,5 miljoen BTC.
Van criminal currency naar geprogrammeerd geld
Zelf kwam ik in aanraking met Bitcoin en de onderliggende blockchain-technologie in 2013, door mijn werk als TEDx event-organisator, waar we altijd nieuwe (technologische) innovaties zochten voor op onze podia. Dat jaar werd Silk Road gesloten en begonnen overheden zich steeds meer te verdiepen in Bitcoin en de impact ervan. Tot dat moment werd Bitcoin vaak geassocieerd met criminaliteit en illegale handel. Maar dat veranderde snel, toen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk het bedrijven werd toegestaan om Bitcoin te accepteren, zolang ze zich hielden aan bepaalde richtlijnen. WordPress was daar een van de eerste in. Een jaar later begonnen ook banken als ING Bank te werken met de technologie.
In 2016 kwam een volgende grote stap in de adoptie door bedrijven. Het werd toen het technisch mogelijk om makkelijk geld op te halen bij investeerders, door een zogenaamde Initial Coin Offering (ICO’s). De op een na grootste cryptovaluta Ethereum gaf de mogelijkheid om zelf als bedrijf een eigen cryptovaluta uit te geven en die te verkopen aan investeerders. Dit leidde in een paar maanden tijd tot een explosie van 800 nieuwe cryptovaluta, die samen $20 miljard ophaalden.
Met de startup waar ik destijds CEO van was, haalden we ook binnen een week tijd zo $18 miljoen op bij honderden investeerders wereldwijd. Dat was ons via de traditionele weg nooit gelukt. Het gaf ons gelijk genoeg brandstof om jaren lang te gaan bouwen aan ons product.
De echte doorbraak kwam in 2021
De echte doorbraak voor Bitcoin kwam in mijn optiek tijdens corona in 2021. De economische onzekerheid zorgde ervoor dat steeds meer consumenten en bedrijven cryptovaluta gingen gebruiken als een manier om zich tegen inflatie te beschermen. En er kwamen ook steeds meer bedrijven bij, die cryptovaluta gingen accepteren als betaalmiddel. Tesla is hier het bekendste voorbeeld van, dat in 2021 voor $1.5 miljard aan Bitcoin kocht en het als betaalmiddel accepteerde. Maar ook gerespecteerde ‘traditionele ‘ financiële instellingen als PayPal en Visa begonnen dit te integreren in hun bestaande systemen.
In datzelfde jaar maakte het Zuid-Amerikaanse land El Salvador bekend dat het Bitcoin als wettig betaalmiddel ging benoemen. Later volgde ook de Centraal Afrikaanse Republiek, waar ik aan mocht mee werken en hier over schreef.
Een nieuw financieel systeem
Vandaag de dag zijn Bitcoin en andere cryptovaluta niet langer een experiment. Duizenden bedrijven wereldwijd accepteren ze, van kleine webshops tot grote multinationals. Daarnaast onderzoeken steeds meer steden en landen de mogelijkheid om cryptovaluta te integreren in hun financiële systemen.
Vorig jaar sprak ik op het podium van de Dutch Blockchain Days met het hoofd blockchain van JP Morgan, de vijfde bank op de wereld. Hij vertelde hier uitgebreid over hoe het bedrijf met een eigen digitale munt, de JPM Coin, hele nieuwe geldsystemen maakt. Voor zichzelf, aangezien het gemiddeld per dag $9 triljoen (nee, dat is geen spellingsfout) aan geld de hele wereld over stuurt, maar ook voor klanten zoals Siemens, die ook veel, grote en internationale transacties doen. Dit soort nieuwe crypto-geldsystemen, die zijn gebouwd op blockchaintechnologie, kan volgens onderzoek wat ze samen met consultant Oliver Wyman hebben uitgevoerd, wereldwijd $120 miljard besparen aan transactiekosten.
Nederland loopt voorop
Het is niet Amsterdam, maar Arnhem wat wereldwijd hoge ogen gooit, als het aankomt op gebruik van Bitcoin. Tien jaar geleden probeerde Patrick van der Meide zoveel mogelijk lokale bedrijven in deze Gelderse plaats te overtuigen om Bitcoin als betaalmiddel te accepteren. Het doel was om de eerste stad ter wereld te creëren waar je alles met Bitcoin kon betalen. Van een kopje koffie tot een maaltijd in een restaurant.
Binnen korte tijd wisten ze meer dan 100 bedrijven in Arnhem te overtuigen om Bitcoin te accepteren. Dit maakte Arnhem tot een van de meest Bitcoin-vriendelijke steden ter wereld. Bekende locaties zoals cafés, restaurants, en zelfs een tandartspraktijk sloten zich aan bij het initiatief. Het initiatief is nog steeds springlevend. Laatst bezocht ik het wereldwijde ‘Adopting Bitcoin’-event in deze plaats, waar experts vanuit de hele wereld kwamen vertellen over hoe zij werken aan de adoptie van de cryptovaluta in hun eigen community. Arnhem was daar in mijn optiek echt een van de koplopers.
We scoren als Nederland ook best goed binnen de verschillende onderzoeken wereldwijd. Forex geeft elk jaar een uitgebreid Crypto Readiness Report uit, waar het kijkt naar het aantal crypto-pinautomaten, de wetgeving, belastingstructuur, aantal startups en zoekopdrachten rondom de technologie. Nederland staat hier op plek 15. Kijken we niet naar de readiness, maar echt de adoptie, dan zien we in de Global Crypto Adoption Index van het gerespecteerde Chainalysis, dat we wereldwijd op plek 39 staan.
Maar wat moet ik nu als bedrijf met Bitcoin?
Sinds ik in 2013 met crypto ben begonnen, heb ik veel bedrijven wereldwijd begeleid rondom het verkennen en eventueel implementeren van cryptovaluta. Maar ik ben eerlijk tegen ze. Doe je als bedrijf enkel transacties met Nederlandse toeleveranciers en heb je enkel Nederlandse klanten? Dan is het heel erg opportunistisch om breeduit cryptovaluta te gaan gebruiken. De lage kosten die je betaalt voor de transacties bij banken en het gemak van diensten als iDEAL en Tikkie is simpelweg niet te evenaren.
Maar dat verandert al snel als je ook weleens transacties naar het buitenland doet of buitenlandse klanten hebt. Laatst ontving ik vanuit de Verenigde Staten een betaling van een klant op mijn bankrekening, waar mijn bank 15% transactiekosten van had afgesnoept. Grensoverschrijdende betalingen kunnen erg kostbaar zijn en soms ook dagenlang duren, voordat ze zijn bijgeschreven. Hier zie ik dan niet alleen grote bedrijven als Siemens, maar ook steeds meer MKB in Nederland die cryptvaluta gebruiken voor dit soort type transacties. Hier zijn al verschillende kant en klare tools voor beschikbaar, die je vandaag nog kan gebruiken.
Betalingen bij webshops
Heb je een webshop? Er zijn verschillende payment-gateways. Coinbase Commerce, BitPay, en NOWPayments bieden eenvoudig te integreren plugins voor populaire e-commerceplatforms zoals Shopify, WooCommerce, en Magento. Ze ondersteunen vaak meerdere cryptovaluta en zetten deze indien gewenst automatisch om in fiatgeld, zoals euro’s.
Betalingen in fysieke winkels
Betalingen in de fysieke winkel accepteren? Er zijn heel wat systemen waar dit kan door een eenvoudig QR-codesysteem te gebruiken. Platforms zoals CoinGate of BTCPay Server bieden handige tools waarmee je een QR-code kunt genereren voor een specifieke transactie. Klanten scannen de code met hun crypto-walletapp en voltooien de betaling binnen enkele seconden.
Gebruik je liever een zogenaamd ‘Point of Sale’ (POS) systeem? Er zijn POS-systemen beschikbaar die speciaal zijn ontwikkeld om crypto-betalingen te accepteren. Een voorbeeld is het Pundi X-systeem, dat POS-apparaten levert waarmee klanten kunnen betalen met hun crypto-wallets via NFC of QR-codes. Dit systeem kan gewoon naast bestaande kassasystemen worden gebruikt.
Facturen voldoen
Wil je klanten de mogelijkheid geven om hun factuur te voldoen met cryptovaluta? Daarvoor zijn oplossingen zoals Cryptio of Gilded. Die maken het mogelijk om facturen in crypto te versturen, betalingen te volgen, en deze betalingen direct in te boeken in populaire boekhoudsystemen.
Kosten, service en imago
Niet alleen de kosten, ook de service en het imago spelen steeds vaker een grote rol in de beslissing om cryptovaluta te accepteren. Zoals ik al eerder schreef: het aantal Nederlanders wat cryptovaluta heeft, is al groot en blijft maar groeien. Dit als betaaloptie aanbieden, naast bijvoorbeeld iDEAL, wordt dan ook steeds logischer. Je kan dan ook tegenwoordig al met cryptovaluta je pizza afrekenen bij Thuisbezorgd, cannabis bij Zamnesia en vakantie bij Rentvilla. Ik hoor ook steeds vaker dat bedrijven in eerste instantie cryptovaluta accepteren, echt om het innovatieve karakter te tonen richting de – voornamelijk jonge – doelgroep.
Wat ooit begon met een simpele transactie voor 2 pizza’s, heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een wereldwijd fenomeen dat de financiële sector op zijn kop zet. Voor bedrijven, groot en klein, biedt Bitcoin en andere cryptovaluta in mijn optiek goede kansen om zich te onderscheiden. Zowel in kostenbesparing als in innovatieve klantinteracties. Cryptovaluta worden steeds meer geïntegreerd worden in het dagelijkse bedrijfsleven. En daardoor is het niet langer de vraag of, maar hoe jouw bedrijf deze technologie gaat omarmen. Hopelijk heeft dit artikel genoeg gekieteld om hier eens over na te denken.